02122515604 - 09126768843 - 09126500713

انواع جوهر کارتریج جت پرینتر

اگر در کارخانه یا شرکت و یا کارگاه مشغول به فعالیت هستید حتما با نام جت پرینتر آشنا هستید. این وسیله پر کاربرد جهت درج اطلاعات ضروری بر روی محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد و برای چاپ اطلاعات به جوهر احتیاج دارد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به انواع جوهر کارتریج و نحوه نگه داری از کارتریج جت پرینتر بپردازیم تا مدت زمان بیشتری بتوانید از دستگاه خود استفاده نمایید.

جوهر کارتریج چه انواعی دارد؟

همانطور که می دانید دستگاه های جت پرینتر انواع مختلفی دارند در نتیجه هر کدام از آن ها به جوهر کارتریج به خصوصی احتیاج دارند. شما باید مطابق با دستگاه جت پرینتر خود جوهر کارتریج متناسب با آن را انتخاب کنید زیرا در غیر این صورت، احتمال آسیب به دستگاه و کاهش کیفیت اطلاعات چاپی، وجود دارد. در ادامه مهم ترین انواع جوهر کارتریج را نام می بریم.

جوهر مشکی جت پرینتر BEST AMRK

جوهر های مشکی مورد استفاده در دستگاه های جت پرینتر BEST AMRK از جدید ترین تکنولوژی های اروپایی ساخته شده اند به همین دلیل وضوح و درخشندگی چاپ آن ها بسیار بالا می باشد.

این نوع جوهر ها دارای خاصیت استاندارد روان و سیال بودن می باشند به همین دلیل اگر در هنگام استفاده از آن ها نکات مهم ایمنی را رعایت نکنید، این نوع جوهر اصلا خشک نمی شود و از طرف دیگر چون کیفیت جوهر زیاد است، اطلاعات چاپ شده به وسیله این جوهر بر روی سطوح مختلف در زمان مناسب خشک خواهند شد. این جوهر ها در یک کیسه آلومینیومی نانو قرار می گیرند تا کیفیت جوهر حفظ شده و عمر و ماندگاری آن بالا رود.

کارتریج جوهر مشکی سامر یا summer

در فصول گرم سال باید از جوهر مناسب استفاده بشود به همین دلیل در این فصول، بهتر است برای دستگاه جت پرینتر از کارتریج جوهر مشکی سامر استفاده بشود. این نوع جوهر روندگی مناسب خود را در هوای گرم و خشک دارد به همین دلیل استفاده از آن باعث افزایش راندمان و کارایی دستگاه جت پرینتر می شود.

 کارتریج جوهر مشکی سریع خشک یا fast

اطلاعات چاپ شده بر روی برخی از محصولات و بسته بندی ها از جمله سلفون، خطوط رول به رول، شیشه و خطوط تولیدی با سرعت بالا، نیاز است به سرعت خشک شوند. به همین دلیل در این شرایط باید از جوهر های به خصوصی استفاده کرد که سریع خشک یا fast نام دارند.

کارتریج جوهر های خوراکی

برخی از دستگاه های جت پرینتر می توانند از کارتریج جوهر های خوراکی استفاده کنند. این نوع جوهرها با پایه الکل به رنگ های مختلفی مانند قرمز، صورتی، آبی، سبز، زرد در بازار وجود دارند. این نوع جوهر در صنایع غذایی، تخم مرغ، صنایع داروسازی، بیسکوییت سازی و … کاربرد دارد.

 کارتریج جوهر های نامرئی فرابنفش

جوهر های UV یا نامرئی فرابنفش بعد از آن که بر روی محصول قرار می گیرند قابل مشاهده نیستند و فقط بعد از تابش اشعه فرابنفش بر روی محصول، قابل مشاهده اند. اطلاعات چاپ شده با این نوع جوهر از نظر چاپ مقاومت بیشتری از جوهر های معمولی دارند.

به همین دلیل در مواردی که می خواهیم از تقلب و کپی برداری جلوگیری کنیم از این نوع جوهر باید استفاده کنیم.

کارتریج جوهر های رنگی

برخی از دستگاه های جت پرینتر می توانند از جوهر های رنگی استفاده کنند. این جوهر ها به رنگ های مختلفی مانند سفید، زرد، آبی، سبز، نارنجی، قرمز و … تولید شده و از لحاظ کیفیت و درخشندگی و وضوح و ماندگاری سطح بالایی دارند.

به همین دلیل در صنایع مختلفی از جمله لوله سازی مانند لوله پلیکا و PVC، MDF ، شیشه، سلفون، کاغذ، فلز، فیلتر، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع لاستیکی و … می توان از این نوع جوهر برای درج اطلاعات ضروری استفاده نمود.

 کارتریج جوهر های روغنی یا Oil

بعضی از کارخانجات به خاطر محصولاتی که تولید می کنند هوایی غبار آلود دارند و باعث خشک شدن جوهر در هد و نازل گرفتگی می شوند. به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکل باید از جوهر های روغنی یا Oil استفاده شود.

به خاطر ماهیتی که این نوع جوهرها دارند، در سر هد خشک نشده و دقیقا مطابق با شرایط آب و هوایی این نوع کارخانه ها می باشند. کارخانه هایی مانند کارخانه تولیدی آرد، کارخانه تولیدی کاغذ، کارخانه تولیدی MDF و PVC، کارخانه تولید گچ و سیمان، کارخانه تولید چوب، کارخانه های پتروشیمی، کارخانه های تولیدات ساختمانی کاشی و سرامیک و لوله های ساختمانی و … از جمله این موارد محسوب می شوند.

قسمت های مهم در کارتریج جت پرینتر کدامند؟

در کارتریج جت پرینتر قسمت های مختلفی وجود دارد که هر کدام، وظیفه به خصوصی بر عهده دارند. این قسمت ها عبارتند از موارد زیر:

• پوکه یا بدنه کارتریج
• خشاب یا درپوش کارتریج
• پد و نازل کارتریج
• مخزن جوهر کارتریج

برای نگه داری از کارتریج جت پرینتر، به مراحل زیر دقت فرمایید.
کارتریج جت پرینتر از جمله قسمت های مهم دستگاه به حساب می آید که نیاز به مراقبت دارد. به همین دلیل اگر می خواهید عمر کارتریج دستگاه را افزایش دهید و مدت زمان بیشتری از آن استفاده نمایید، باید به مراحل زیر دقت فرمایید.

۱- همیشه توجه داشته باشید اگر نمی خواهید از کارتریج دستگاه استفاده کنید، حتما درپوش آن را قرار دهید.
۲- در زمان نگه داری و استفاده از کارتریج باید دمای محیط، معمولی باشد و دما خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد.
۳- برای تمیز کردن کارتریج نباید از هیچ نوع حلال جانبی استفاده نمایید. . برای تمیز کردن کارتریج بهترین حلال، استفاده از الکل ۹۶ درصد یا بالاتر می باشد.
۴- اگر می خواهید کارتریج را تمیز کنید بهتر است از دستمال کاغذی معمولی استفاده نمایید. برای این کار دستمال کاغذی را به صورت چند لا کرده و روی دستتان قرار دهید و سپس کارتریج را بر روی آن بکشید.
۵- کارتریج را باید به آرامی و به صورت مستقیم داخل دستگاه قرار دهید و مراقب باشید پد کارتریج به سوزن های دستگاه گیر نکند.
۶- زمانی که دستگاه روشن است، کارتریج را وارد دستگاه و یا خارج از آن، نکنید.

با رعایت این نکات شاهد طول عمر کارتریج دستگاه خود خواهید بود و از هزینه های اضافی جلوگیری خواهید کرد.

در این مقاله درباره انواع جوهر کارتریج و نکات مهم در رابطه با نگه داری از کارتریج دستگاه جت پرینتر صحبت کردیم. امیدواریم با توجه به این نکات مهم، کیفیت کار جت پرینتر شما در سطح بالای خود حفظ شود.