02122515604 - 09126768843 - 09126500713

تاریخ زن دستی

تاریخ زن دستی

در خیلی از صنایع برای درج اطلاعات لازم بر روی محصول از دستگاه تاریخ زن دستی استفاده می شود. اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضا، قیمت و … اطلاعات مهمی هستند که در صنایعی مانند صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و … ضروری به حساب می آیند. به همین دلیل کارخانجات، کارگاه ها و … باید نسبت به درج این اطلاعات بر روی محصولات تولیدی خود توجه ویژه ای داشته باشند تا سلامت مصرف کنندگان به خطر نیفتد. اگر سوال و ابهامی درباره دستگاه تاریخ زن دستی دارید، حتما ما را در این مقاله دنبال کنید.

تاریخ زن دستی چیست؟

مصرف کنندگان به صورت روزانه با محصولاتی سر و کار دارند که سلامت و کیفیت آن محصولات، تاثیر مستقیمی بر سلامت آن ها می گذارد به همین دلیل در هنگام خرید، حتما به تاریخ تولید و انقضا توجه می کنند. به همین دلیل تولید کنندگان برای جلب اطمینان و اعتماد مشتریان باید در کنار حفظ کیفیت تولیدات خود، تاریخ تولید و انقضا آن ها را بر روی محصولاتشان درج نمایند تا مشتریان با خیال راحت، خرید کرده و سلامتشان حفظ شود. بدین منظور، کارخانجات و کارگاه های تولیدی باید برای درج اطلاعات لازم از دستگاه مخصوصی به نام دستگاه تاریخ زن دستی استفاده نمایند.

انواع دستگاه تاریخ زن کدام است؟

در یک دسته بندی کلی می توان دستگاه تاریخ زن را در تقسیم بندی زیر جای داد:

بررسی انواع دستگاه تاریخ زن

در ادامه چند مورد از انواع دستگاه های تاریخ زن را بررسی می نماییم.

دستگاه تاریخ زن حرارتی

کار این دستگاه بر اساس سیستم حرارتی می باشد همانطور که از نامش مشخص است و بر روی فویل، پاکت، لیبل و … با رنگ های مختلف کار چاپ را انجام می دهد. نام دیگر این دستگاه، تاریخ زن حرارتی- مکانیکی می باشد زیرا چاپ را با فشار، حرارت و اثر ریبون بر روی محصول انجام می دهد. در کارگاه ها و وتولیداتی که کوچک محسوب می شوند و تعداد تولیداتشان اندک است از تاریخ زن دستی استفاده می شود. این دستگاه به این صورت کار می کند که حروف و اعداد در جای مناسب خود در زیر دستگاه قرار می گیرند و بعد ریبون در محل خود نصب می شود و از روی اعداد و حروف عبور می کند. هر بار که دسته دستگاه به طرف پایین کشیده می شود، گرما و حرارت لازم ایجاد می شود و اطلاعات بر روی بسته بندی محصولات چاپ می گردد.

این دستگاه ها فونت های مختلفی دارند و قابلیت چاپ سه خط را به طور همزمان دارند که با عرض سه میلی متر انجام می شود.

 معایب دستگاه تاریخ زن دستی:

عملیات چاپ توسط این دستگاه با سرعت پایینی انجام می شود و برای چاپ اطلاعات، مقداری فشار بر آن ها وارد می شود که ممکن است برای بسته بندی هایی که نازک هستند مانند بسته بندی های سلفونی، گزینه مناسبی نباشند و به آن ها آسیب وارد کنند.

دستگاه تاریخ زن غلطکی

نوع دیگری از دستگاه های تاریخ زن، تاریخ زن غلطکی نام دارد که در انواع مختلفی مانند دستی، تایمری و پدالی به بازار عرضه می شوند. این دستگاه ویژگی های خوبی دارد از جمله این که کار چاپ را با سرعت بالایی انجام می دهد، کار کردن با آن آسان است، هزینه تعمیر و نگه داری کمی دارد و در سه نوع مختلف دستی، پدالی و تایمری تولید می شود. این ویژگی ها سبب شده است از استفاده از این دستگاه تاریخ زن، استقبال خوبی به عمل بیاید.

دستگاه تاریخ زن نیمه اتوماتیک

این دستگاه به وسیله پدال های الکتریکی کار چاپ را انجام می دهد و به اپراتور دستگاه فشار کمتری وارد می شود. در این دستگاه نیز کار چاپ به وسیله نوار ریبون اتفاق می افتد. کار با این دستگاه راحت است و به تایمر نیز مجهز می باشد. با دستگاه تاریخ زن نیمه اتوماتیک به طور همزمان تاریخ تولید و انقضا، قیمت و … را می توان بر روی محصولات چاپ نمود.

دستگاه تاریخ زن اتوماتیک

برای چاپ بر روی انواع بسته بندی محصولات می توان از دستگاه تاریخ زن اتوماتیک استفاده کرد. با این دستگاه می توان اطلاعات را به زبان های فارسی، انگلیسی و … چاپ کرد. این دستگاه عملکرد قدرتمندی دارد و به سیستم شمارنده اتوماتیک نیز مجهز می باشد. دستگاه تاریخ زن اتوماتیک قابلیت چاپ سه سطر با عرض ۴ میلی متری دارد و می تواند از رنگ های مختلفی برای چاپ بر روی محصولات استفاده نماید. همچنین این دستگاه می تواند به کامیپوتر متصل شده و به صورت آنلاین و خودکار کار خود را انجام دهد. در این دستگاه جوهر جامد یا خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد دستگاه تاریخ زن دستی چگونه است؟

این دستگاه ها به صورت حرارتی و مکانیکی عمل می کنند و کار درج اطلاعات مهم مانند تاریخ تولید و انقضا، سری ساخت، قیمت و … را بر روی محصولات انجام می دهند. این دستگاه می توانند بر روی سطوح مختلف کار چاپ را انجام دهند. سطوحی که نفوذ پذیر یا نفوذ نا پذیر باشند مانعی برای چاپ اطلاعات بر روی آن ها وجود ندارد. کار این دستگاه تاریخ زن به دو صورت انجام می شود: جوهر جامد و نوار های ریبون. هر دستگاه طبق سیستمی که دارد با یکی از این روش ها اطلاعات را چاپ می نماید.

دسته بندی دیگر دستگاه های تاریخ زن

در یک تقسیم بندی دیگر، دستگاه های تاریخ زن تماسی به چند مورد تقسیم می شوند که عبارتند از:

معایب دستگاه تاریخ زن های تماسی

علاوه بر عیبی که در بالا برای این نوع دستگاه های تاریخ زن بر شمردیم، عیب دیگری نیز دارند و آن این است که اطلاعات چاپ شده بر روی محصولات توسط این دستگاه ها، پایداری کمی دارد و این مسئله باعث شده است که مصرف کنندگان این دستگاه ها با محدودیت هایی رو به رو شوند. البته امروزه کمتر از این نوع دستگاه تاریخ زن استفاده می شود و بیشتر افراد رو به جت پرینتر ها آورده اند. در جت پرینتر ها علاوه بر نداشتن معایب این چنینی، قابلیت ذخیره سازی دارند و اطلاعات ثابت و متغیر در کارت حافظه دستگاه ذخیره می شود.

نکته

خیلی از افراد این نوع دستگاه های تاریخ زن دستی را با جت پرینتر اشتباه می گیرند و این دو را به جای یکدیگر به خرید و فروش می نمایند در صورتی که کارکرد و سیستم های دستگاه های تاریخ زن با دستگاه جت پرینتر متفاوت است.

در هنگام خرید دستگاه تاریخ زن به چه نکاتی توجه نماییم؟

دستگاه های تاریخ زن دستی با توجه به سیستم هایی که دارند و نحوه عملکردشان، مدل های مختلفی دارند. به عبارت دیگر هر کدام از این دستگاه های تاریخ زن ویژگی ها و مشخصات مربوط به خود را دارند و خریدار باید ابتدا نیاز خود را بررسی کند و طبق آن مدلی را که می خواهد، انتخاب و خریداری نماید. در ادامه نکاتی را بیان می کنیم تا به شما کمک کند خرید راحت تری داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در زمینه دستگاه تاریخ زن دستی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید هم ویژگی دستگاه های مختلف را بشناسید و هم بتوانید خرید خوبی را تجربه نمایید.