02122515604 - 09126768843 - 09126500713

انواع جت پرینتر و کاربردهای آن ها

اگر کسب و کار شما در حوزه تولید است و نیاز به برچسب گذاری اجناس تولیدی خود دارید، در واقع شما به دستگاهی نیاز دارید تا به وسیله آن بتوانید اطلاعات لازم را بر روی بسته بندی تولیدات خود درج نمایید. نام این دستگاه جت پرینتر است که انواع مختلفی دارد. برای آن که بتوانید بهترین نوع جت پرینتر را برای خود تهیه نمایید ابتدا باید با انواع جت پرینتر و کاربردهای آن ها آشنا شوید و طبق نیاز خود، محصول مورد نظرتان را تهیه کنید. سعی داریم در این مقاله اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

 جت پرینتر چیست؟

همانطور که می دانید کلمه جت پرینتر از دو کلمه جت به معنای پرتاب کردن و پرینتر به معنای چاپگر تشکیل شده است. در واقع جت پرینتر یکی از تجهیزاتی است که در بسته بندی و چاپ اطلاعات بر روی محصولات کاربرد دارد. اگر توجه کرده باشید بر روی محصولات اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضا، بارکد، قیمت و … زده شده است. درج این اطلاعات کار جت پرینتر می باشد

انواع جت پرینتر و کاربردهای آن ها

کاربرد جت پرینتر در چه صنعتی است؟

بر روی محصولات مختلف اطلاعات مهم و ضروری چاپ می شود اما در برخی از محصولات توجه به  تاریخ تولید و انقضا از اهمیت بیشتری برخوردار است مثلا در صنایع غذایی و دارویی، آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی و … زیرا در صورت فاسد شدن مواد در این صنعت ها، به طور مستقیم سلامت مصرف کننده به خطر می افتد به همین دلیل حتما باید اطلاعات مهم بر روی بسته بندی آن ها چاپ شود. در صنایع دیگری مانند صنایع چوب، خودرو سازی، ساختمان سازی، مواد سلولوزی و … نیز به جت پرینتر جهت درج اطلاعات مورد نظر نیاز است.

انواع جت پرینتر کدام است؟

جت پرینتر در انواع مختلفی وجود دارد که سیستم عملکرد هر کدام متفاوت است در نتیجه کاربرد هر کدام از آن ها نیز متفاوت خواهد شد. از نظر مکانیزم چاپ، جت پرینتر به انواع زیر تقسیم بندی می شود:

  • جت پرینتر نوع Laser
  • جت پرینتر نوع TTO
  • جت پرینتر نوع TIJ
  • جت پرینتر نوع CIJ
  • جت پرینتر نوع Piezo

در ادامه به برسی هر کدام از جت پرینتر ها می پردازیم.

جت پرینتر نوع Laser

کلمه لیزر از عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation گرفته شده است که به معنای انتشار نور تقویت شده با تحریک تشعشعات نور می باشد. عملکرد این نوع جت پرینتر به این صورت است که پرتوهای نور به وسیله تحریک ماده جاری با انرژی برق ایجاد می شوند. ذرات نور در یک دسته و در یک راستا قرار می گیرند و به این طریق نور لیزر تشکیل می شود.

قسمت های جت پرینتر لیزری شامل موارد زیر است:

۱-منبع تغذیه خارجی: منبع انرژی خارجی به وسیله پمپ به لیزر هدایت می شود.

۲-سورس فعال لیزر: محل قرار گیری سورس لیزر در داخل دستگاه است و طبق طراحی، سورس می تواند از موارد زیر تشکیل شده باشد: گاز (لیزر CO2 )، جسم کریستالی (لیزر های  YAG) یا فیبر های شیشه ای (لیزر فایبر ). زمانی که سورس لیزر به وسیله پمپ تغذیه می شود، سورس (تیوب) انرژی را به صورت تابش انتشار می دهد.

۳-تشدید کننده: سورس لیزر بین دو آینه قرار دارد که ساختار تقویت کنندگی و تشدید کنندگی دارد. یکی از آینه ها یک طرفه و دیگری دو طرفه است. تابش های سورس لیزر در تشدید کننده تقویت خواهند شد.

ویژگی جت پرینتر لیزری

جت پرینتر لیزری سرعت کار بالایی دارد و با قرار گرفتن در محل مناسب، عملیات چاپ را با کیفیت بالایی انجام می دهد. البته چون این جت پرینتر ها هزینه زیادی دارند و برای استفاده در سطوح مختلف کاربرد ندارند در همه صنایع نمی توان از آن ها استفاده کرد. طبق صنعت مورد نظرتان می توانید از این جت پرینتر های لیزری استفاده کنید.

جت پرینتر نوع TTO

جت پرینتر TTO به جت پرینتر حرارتی یا ریبونی نیز مشهور است. در عملکرد این نوع جت پرینتر ماده چاپی بر اثر حرارت بر روی ریبون ذوب می شود و سپس بر روی سطح مورد نظر که می تواند کاغذ یا سلفون باشد، می چسبد. عملکرد چاپ در این جت پرینتر به این صورت است:

  • نقاطی که باید در هر لحظه داغ بشوند، آدرس دهی می شوند.
  • نقاط مذکور تا دمای مورد نظر داغ می شوند.
  • اجزای هد که داغ شده اند به سرعت جوهر روی ریبون را در برابر سطح چاپ ذوب می کنند و با فشار ثابتی که ریبون را به سطح فشار می دهد، ترکیب خواهند شد.
  • سپس جوهر بر سطح مورد نظر منتقل و چاپ می شود.

ویژگی جت پرینتر ریبونی یا حرارتی

ماندگاری چاپ به وسیله این نوع جت پرینتر بالا است در نتیجه در مواردی که ماندگاری اطلاعات بر روی محصول از اهمیت زیادی برخوردار است، می توانید از این جت پرینتر استفاده نمایید. برای چاپ بر روی بسته بندی های منطعف باید از این نوع جت پرینتر استفاده کرد زیرا عملیات چاپ را بر روی بسته بندی های منعطف با سرعت و کیفیت بالایی انجام می دهد.

جت پرینتر نوع TIJ

جت پرینتر نوع  TIJاز نوع کارتریجی هستند و از کارتریج های شرکت HP مورد استفاده قرار می دهند. قیمت این دستگاه مناسب است و در میان صنعتگران استفاده زیادی دارد. این نوع جت پرینتر به خاطر ساختار ساده ای که دارد در زمان نقص فنی به راحتی عیب یابی و تعمیر می شود در نتیجه نیازی به توقف خط تولید ندارد. البته امکان خرابی این نوع جت پرینتر کم است زیرا در هنگام تعویض کارتریج، هد چاپگر نیز باید تعویض شود در نتیجه دستگاه همیشه سالم و تازه می ماند.

جت پرینتر نوع CIJ

یکی از پر فروش ترین جت پرینتر ها، جت پرینتر CIJ است. عملیات چاپ در این دستگاه به صورت زیر انجام می شود:

در ابتدا جوهر به وسیله پمپ به حرکت در می آید و سپس نازل خط جوهر را می سازد.

بعد از این، تولید کننده قطره که drop generator نام دارد آن را به قطره تبدیل می کند.

سپس به وسیله صفحات شارژ باردار می شوند و از برابر صفحه هدایت کننده عبور می کند و از طریق گاتر دوباره به مخزن بر می گردد.

این نوع جت پرینتر ها سرعت بالایی دارند و چون همه کاره هستند در نظر تولید کنندگان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. البته در تعداد سطر محدودیت دارد و هزینه تمام چاپ به وسیله آن، اندکی است و عملیات کد زنی توسط این دستگاه، بدون تماس انجام می شود.

جت پرینتر نوع Piezo

علت نام گذاری جت پرینتر نوع Piezo آن است که در آن از مواد پیزو الکتریک استفاده می شود که عملکرد آن به صورت زیر است:

  • جوهر در پشت نازل ها قرار می گیرد.
  • ولتاژ به قطعه پیزو الکتریک داده می شود.
  • پیزوالکتریک تغییر شکل داده و به جوهر فشاری وارد می کند.
  • به کمک فشار، قطرات جوهر به بیرون پرتاب می شوند.

زمان خشک شدن این نوع جوهر ها متوسط است به همین خاطر چاپ بر روی محصولات غیر جاذب به وسیله این دستگاه سخت است. رزولوشن چاپ در این نوع جت پرینتر ها بالا است و قیمت آن ها از متوسط تا پایین می باشد.

با توجه به انواع مختلف جت پرینتر ها و ویژگی و کاربرد های هرکدام، شما باید مطابق نیاز خودتان جت پرینتر مناسب را تهیه نمایید تا بهترین کارایی و سودآوری را از آن کسب نمایید.